Blog

Awesome Blog

5 sposobów na regenerację sił w trasie przez kierowcę

5-sposobów-na-regenerację-sił-w-trasie-przez-kierowcę

Praca kierowcy jest trudna i męcząca. Wymaga stałej koncentracji, skupienia się na przepisach ruchu drogowego i na potrzebach pasażerów. Od tego, w jakiej formie jest prowadzący pojazd często zależy zarówno czas podróży, jak i jej bezpieczeństwo. Oto 5 skutecznych sposobów na szybką regenerację w trasie oraz po dotarciu do celu.

Unikaj senności w czasie jazdy

Senność za kierownicą dopada każdego, lecz szczególnie narażeni na zmęczenie są kierowcy podróżujący przez dłuższy czas na dalekich dystansach. Zazwyczaj w trasie, jak również po dotarciu do celu a przed wyruszeniem w drogę powrotną mają oni niewiele czasu, aby się zregenerować. Przepisy jasno mówią o tym, ile można jechać, a ile należy odpoczywać. To nie tylko regulacje, których trzeba przestrzegać. To także wskazówki na temat tego, jak podróżować komfortowo i bezpiecznie – dla siebie, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. A oto 5 naszych wskazówek, które pomogą Ci utrzymać koncentrację i świeży umysł.

1. Krótki postój na mikro drzemkę

Mikro sen to pojęcie, które powinien znać każdy kierowca. Już 15 minut z przymkniętymi oczami wystarczy, aby odzyskać siły i skupienie. Oczywiście w celu zrobienia sobie drzemki należy zaplanować postój, znaleźć bezpieczne miejsce i prawidłowo zaparkować pojazd, zabezpieczając go np. przed włamaniem. Dłuższe trasy wymagają oczywiście zmiennika.

2. Optymalna temperatura w kabinie

Sen może Cię zmóc gdy podróżujesz długo w ciepłym wnętrzu. Obniż temperaturę wewnątrz kabiny do 18-19 stopni Celsjusza. Nie do przeceniania jest też wietrzenie – uchyl okno i pozwól, aby do środka wpadło świeże powietrze. Raczej nie zrobisz tego na autostradzie, lecz w czasie postoju lub jazdy z mniejszą prędkością bocznymi drogami.

3. Picie napojów

Energii w trasie wielu kierowcom dodają kawa i napoje energetyczne. Nie da się podważyć ich skuteczności, jednak przestrzegamy przed przyjmowaniem zbyt dużej ilości kofeiny. Pozwól, aby ta przyjęta wraz z kawą czy izotonikiem uwolniła się do organizmu i zaczęła działać pobudzająco – zazwyczaj potrzeba na to maksymalnie pół godziny.
Jeżeli nie przepadasz za energetykami o wątpliwym składzie, to zaopatrz się we własny termos z kawą. Alternatywą są także zdrowa yerba mate, a nawet zielona herbata, które również wykazują właściwości pobudzające. Nie zapominaj też o wodzie!

4. Jedzenie i przekąski

Co do przekąsek to nie objadaj się, lecz postaw na wysokoenergetyczne przekąski. Orzechy, gorzka czekolada, warzywa, wafle – coś podręcznego, co możesz podjadać za kierownicą, niekoniecznie za każdym razem zatrzymując się na postój. Postaraj się jednak pamiętać o lunchu lub obiedzie. Jeżeli w trasie zaplanowana jest przerwa, to połącz ją z pełnowartościowym posiłkiem.

5.Pozytywna muzyka

Włącz radio albo zgraj na pendrive czy płytę swoje ulubione piosenki. Niech ścieżka dźwiękowa towarzyszy Ci w podróży do celu, a na pewno nie poczujesz znużenia. Możesz też wykorzystać czas na naukę, słuchanie podcastów lub audiobooków z ulubionymi książkami. Twoje myśli pozostaną skupione.